Annons

Människor på landsbygden får betala dubbelt. Först är de med och skattefinansierar en dyr kollektivtrafik i Jönköpings län, där skatterna betalar över 60 procent av verksamheten. När sedan bussturerna utanför tätorterna och huvudstråken är så glesa måste de ta bilen, men tvingas då vara med och betala höga skatter på drivmedel.

Det här är en dubbel orättvisa som direkt slår mot människor som lever och verkar på landsbygden.

Cirka 60 procent av bensinpriset utgörs av skatt i olika former. Det är alltså klart att det går att göra något åt bensinpriset om den politiska viljan finns. Så är inte fallet. Istället kommer signaler från den rödgröna vänsterregeringen att skatterna ska höjas än mer. Samtidigt som det blir dyrare att ta sig med bil till, säg, Jönköping från någon länsände rullar skattesubventionerade länsbussar större delen av dagen med endast ett par, tre resenärer. Det är inte en optimal användning av skatteresurser. Den dubbla orättvisan urholkar på så vis förtroendet på landsbygden för skattesystemet och påverkar viljan att betala.

Annons

Skenande drivmedelskostnader berör vanliga människor, företagare och arbetare, som är beroende av bilen för att tjäna in sin lön när inte kollektivtrafiken kan möta deras dagliga transportbehov. Om hela länet ska leva, växa och utvecklas måste det vara möjligt för alla invånare att på ett tillgängligt sätt kunna transportera sig till rimlig kostnad. Alla kan inte åka tåg och buss för kollektivtrafiken är inte så tillgänglig överallt, den höga skattesubventionen till trots.

Moderaterna i Region Jönköpings län kommer i det regionala utvecklingsarbetet att värna landsbygden och se andra perspektiv än det urbana Stockholmstänkandet. Det är lätt att sitta i huvudstaden och begära att folk ute i landet ska åka mer kollektivt och samtidigt betala högre drivmedelsskatter. Men tunnelbanan går tyvärr inte till Jönköpings län. Ytterligare pålagor från statligt håll försvårar därmed ett liv i öppna landskap.

Moderata regiongruppen genom

Dan Sylvebo Regionråd

Eva Nilsson

2:e vice ordförande i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö