Annons

Höstrusket är här och SMHI har konstaterat att vi har den tidigaste meteorologiska hösten på 40 år. För varje dag som går blir det dessutom allt mörkare.

Jonas Ander, som är skadeförebyggare hos Länsförsäkringar Jönköping och som även sitter med i NTF:s styrelse i Jönköpings län, vill uppmärksamma allmänheten på hur pass mycket större risk det är att bli påkörd när det är mörkt ute.

– Risken att bli påkörd av en bil är tre gånger så stor i mörkret som den är i dagsljus, säger han.

Förutom den ökade risken att bli påkörd så kan man även åka på böter på mellan 500–1000 kronor om man som cyklist inte bär reflex på rätt sätt.

Se faktarutan nedan för mer information om vad som gäller.

Annons

Det här säger lagen om reflexer:

• Vid cykling i mörker, det vill säga från skymning till gryning, behövs reflexer, strå..

Det här säger lagen om reflexer:

• Vid cykling i mörker, det vill säga från skymning till gryning, behövs reflexer, strålkastare och lyktor.

• På framsidan av cykeln måste det finnas en strålkastare som kan visa antingen vitt eller gult ljus framåt så att du syns på 300 meters avstånd.

• På baksidan av cykeln måste du ha en lykta som visar rött ljus så att den syns på 300 meters avstånd. Den här lyktan får blinka om frekvensen är minst 200 blinkningar/minut.

• Du måste ha en vit reflex fram och en röd bak. På sidan ska du ha en orangegul eller vit reflex.

NTF