Annons

Kairo, det är långt från min barndoms Junestadion. När vi nu på sommarkvällarna hör om Lejonens, Piraternas, Dackarnas och Vargarnas framfart, ja Vargarna kanske inte finns, så vet inte många att på 1950-talet hade vi en speedwaybana i Jönköping. En bana som så småningom kom att användas till ”stockcar”, som jag just skrivit om i Huskvarna, och sedan försvinna ut i den historiska periferin.

PÅ 50-talet tog man cykeln och åkte ut till speedwaybanan och tittade på speedway och så småningom stockcar. För min del innebar det via Jordbron, Kämpevägen och förbi Västerbrunns lilla stationshus. Sedan in i skogen och förbi Murstensfabriken och de dystra byggnaderna vid Fridhem som var Barnhemmet, sedan ljusnade det i skogen vid det stora sandtaget och se där fanns Junestadion.

Ljungarum - känns det bekant?

Annons

Var låg då June-Stadion? Jag har bifogad en karta (bild2) där ”Motorbana” är utmärkt. I höger kant på denna bild finns Ljungarums kyrka, kanske det går att orientera sig. Det nya kortet är den ungefärliga platsen för anläggningen. Adressen på banan var nog Fridhem och marken var en del av Ljungarumsskogen, där man en gång i tiden tagit sand till byggandet av flygfältet. Det var med andra ord ett område med lättarbetad mark. Här uppstod Junestadion. Den drivande kraften vid starten och under hela Junestadions levnadstid var direktör Thorsten Gustafsson som sålde motorcyklar.

Många nyfikna

Speedway kom 1947 till Sverige och Norrköping. Jönköping hängde på och redan i januari 1951 begärde Jönköpings Motorklubb tillstånd att hyra en del mark på Fridhem i syfte att anlägga en bana. Tillstånd gavs och 1952 i september kördes den första tävlingen och mer än 6 000 personer hade uppsökt banan i skogen. Den 3 maj 1953 skedde invigningen inför ungefär lika stor åskådarskara, som vid första tävlingen. En nordisk elit fanns på plats. Norske Leif ”Basse” Hweem, då Nordens förnämsta förare, de svenska hoppen Dan Forsberg, Rune Sörmander och Olle Segerström hade också kommit hit. Segrade gjorde Rune Sörmander som redan i första heatet avlivade ”Varg-Olles” banrekord från premiärtävlingen. Just denne Rune Sörmander var en mycket framgångsrik förare och född och uppvuxen i Nässjö.

SM-tävling

De kommande åren ordnades tre-fyra tävlingar per år och 1954 var en av tävlingarna SM-semifinal. Jönköping hade inte lyckats starta ett lokalt lag och få förare var lokala, så intresset för sporten svalnade. Banan kom därför 1955 att användas för en ny ”tävlingsgren” stock-car” (se annons), där man körde med gamla bilvrak, ingen med nyare tillverkningsår än 1940 och man fick krocka och köra på varandra som man ville. Det blev återigen en publiksuccé och flera tävlingar drog återigen stor publik. I denna sport lyckades man också få fram en lokal stjärna. Arne Gustavsson, som 1958 blev svensk mästare i stock-car.

Kort sejour

Även denna sport tynade bort och 1961 blev Jönköpings Motorklubb uppsagda av kommunen och 1962 var alla rester borta från den en gång så framgångsrika kolstybbsovalen, 285 meter lång.

Samtidigt och parallellt med speedwaybanan hade Jönköpings Motorklubb även en motocrossbana. Den var belägen söder om Junestadion i delar av ett sandtag och Ljungarumsskogen. Även här arrangerades tävlingar och JMK hade ett framgångsrikt lag som körde seriemotocross. Vi som var med minns Pelle Nordbrant, Ryno Johansson och inte minst ”Kaifas”. Hans riktiga namn har tyvärr gått ur mitt minne, men kan det ha varit Ljunggren? Även denna bana försvann ganska snart och intresset flyttades så småningom till Drättinge vid Skärstad. Där kördes motocross på världsnivå så sent som på 80-talet.

Källa

”Poäng och pokaler” Magnus Widell

Junestadion – en motorbana i Jönköping