Johan Lundell har en lång karriär inom modebranschen bakom sig, bland annat som chefsdesigner på Dressman och som ansvarig för de egna varumärkena på Stadium.

Tidigare i år bestämde han sig för att gå sin egen väg och lanserade ett eget klädmärke under företagsnamnet Blankdays, med basplagg för män i fokus.

– Det här är en företagsidé som jag har gått och funderat på i drygt åtta år. Jag kände att jag ville skapa ett varumärke som var hållbart hela vägen. Allt från materialval till fabriksarbetarnas villkor i Portugal och frakt, berättar Johan Lundell.

”Dags för området att blomstra”

Inledningsvis har han i sin e-handel, som kom igång i augusti, utgått från källarplanet i villan på Bymarken. Men nu tar han steget till egna lokaler på Klostergatan 64 i Jönköping – lokaler som tidigare tillhörde anrika Wallins Fisk.

Annons

I våras meddelade Wallins Fisk att de stänger ner sin verksamhet på Klostergatan.
Foto: Arkivbild

– Vi utökar vår kollektion och har vuxit ur vårt tidigare lager. Vi kände att den här lokalen var perfekt för oss och vi tycker att det är dags för det här området att blomstra igen, säger Lundell.

– Jag har varit här och handlat fisk många gånger och tyckt att lokalen är fantastisk med sin rustika miljö. Det har inte renoverats på många, många år och tanken var till en början att behålla lokalen så som den var. Men när den gamla hyresgästen flyttade ut upptäckte man bland annat fuktskador och en totalrenovering var nödvändig.

Behåller industrikänslan

När Jnytt tittar förbi har golvet i lokalerna precis flytspacklats och vi får nöja oss med att kika in genom skyltfönstret. Johan Lundell räknar med att kunna flytta in i slutet av januari nästa år.

–Vi ska försöka behålla den industrikänslan som var. Så vi ska kakla delar av väggarna och inreda med gamla designklassiker. Tanken är att även möblerna ska vara till salu, berättar Lundell.

Lokalerna på sammanlagt 140 kvadratmeter kommer användas till lager, kontor, showroom och provrum som det går att boka tid till.

– Vi ska också ha lite olika events framöver, både egna och i samarbete med andra hållbara initiativ, säger Lundell.

– Främst handlar den här satsningen om att få varumärket att synas och förhoppningsvis kunna inspirera andra företag till att se att det går göra saker som är hållbara hela vägen.

Blankdays betyder ”mötesfria dagar”. För om det är något som Johan har tröttnat på så är det just att sitta i möten.

– På min tidigare arbetsplats räknade jag ut att jag spenderade över 90 procent av min tid på möten, vilket inte gav någon tid över till det jag är duktig på. Jag har jobbat med kläder i 22 år men kände att den kreativa biten började försvinna, förklarar han.

Blankdays erbjuder basplagg för män – främst i färgerna svart, vitt, grått och navy. Till våren lanseras nya färgskalor.
Foto: Anna Hållams/ pressbild

Blankdays inriktar sig främst på basplagg då Johan anser att det är där som man kan göra störst skillnad ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Det är ju de plaggen vi använder allra mest. Tanken är att man ska kunna använda plaggen år efter år och inte behöva kassera dem för att de inte är i trend just då.

Inom kort kommer han utöka sitt utbud med skjortor och fler färgskalor.

Vill öppna i fler städer

De nya lokalerna är bara ett första steg i expansionen.

– Tanken är att öppna liknande koncept i alla svenska storstäder, men med små lager. Man ska kunna komma dit och prova plaggen och sedan få dem hemskickade. Man ska kunna välja på om man vill ha dem hemlevererade inom en timma eller dagen efter, säger Lundell.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app