Den nya utbildningen innebär i praktiken att eleverna som läser teknikprogrammet läser ett fjärde år och därmed blir färdiga gymnasieingenjörer. Utbildningen finns på ett 20-tal orter i landet och i Jönköping finns utbildningen på två platser, fast med olika inriktningar.

Kursinnehåll gymnasieingenjörsutbildningen

Systemutveckling: Från önskemål till att produkten görs.

Kunskap i att programmera/designa dat..

Kursinnehåll gymnasieingenjörsutbildningen

Systemutveckling: Från önskemål till att produkten görs.

Kunskap i att programmera/designa databaser.

Lära sig göra en mobilapp.

Kravhanteringar.

+ saker runt omkring arbetsplatsen som kan vara bra att kunna, exempelvis lagar och regler på arbetsplatsen, lagar och regler gällande IT (exempelvis information om nya EU-direktivet om personlig integritet som kommer nästa år), hur man hanterar källkoden och hur man utvecklar ett system.

Medan Erik Dahlbergsgymnasiet riktar in sig på profilering informationsteknik och utgången mjukvarudesign så erbjuder Bäckadalsgymnasiet produktion och automation.

– Men Bäckadalsgymnasiet hade för få sökande i höstas för att kunna starta. Vaggeryd har även inriktningen design och produktutveckling, berättar Karin Röstedal, studie- och yrkesvägledare på Erik Dahlbergsgymnasiet.

Sju sökande

Hon berättar att gymnasieingenjörsutbildningen tidigare funnits, men att den försvann i början av 1990-talet. Nu är den tillbaka i Jönköping och förhoppningen är att inriktningen även ska finnas till hösten.

Nu går sex elever inriktningen och just nu har sju elever sökt till hösten. Då det finns plats för 16 elever finns det utrymme för fler sökande.

Annons

– Jag tror det behövdes 30 000 ingenjörer fram till 2025, så det finns goda chanser att få jobb. Flera av våra elever har redan fått jobbförfrågningar. Utbildningen är bred och du kan både jobba direkt eller läsa vidare om du vill, berättar Karin Röstedal.

Hampus Olofsson, som är en av eleverna som går den nya utbildningen gör just nu sin praktik på Husqvarna AB. Han trivs bra och har blivit erbjuden projektanställning efter sommaren.

– Från början var jag mest intresserad av spelutveckling och sedan har jag gått mer mot mjukvaruutveckling och just nu är det mycket webbutveckling. Jag har lärt mig mycket nytt under min praktik, berättar Hampus Olofsson.

En perfekt match

Peter Johansson, linjechef på Husqvarna AB, berättar att företaget förutom Hampus Olofsson också har två elever från JTH där. För företaget handlar det mycket om att hitta rätt individ och för Hampus Olofsson var det en perfekt match.

– Det är guld värt när det kommer en praktikant där vi bara kan säga till personen vad vi vill att han eller hon ska göra och att det blir gjort. Jag har jobbat här i två år och vi har gått från tio till 30 anställda, så vi ser absolut ett behov av personer med kunskaper som Hampus har, säger Peter Johansson.

Richard Carlsson, lärare på Erik Dahlbergsgymnasiet, säger att skolan gärna vill att arbetsplatsen ska ha nytta av eleven som kommer på praktik.

– Fem av våra sex elever har hittills blivit lovade minst sommarjobb. Det är roligt, säger han.