Annons

De nya bussarna ska vara luftigare, ha en ljusare interiör och en ny design jämfört med dagens bussar.

Fordonen drivs på biogas men har även en kompletterande elmotor.

Bussarna ska också vara utrustade med stolar med högre komfort och en ny typ av dörr som öppnas smidigare. Resenären ska bland annat själv ha möjlighet att öppna dörren när bussen står still.

Ledstängerna är räfflade vid dörrarna och stoppknapparna belysta vilket underlättar för den som har en synnedsättning att orientera sig.

Nytt är också att det kommer finnas hjärtstartare ombord, vilket innebär att livsviktig utrustning kommer finnas i omlopp på 32 platser i stan. Det kommer finnas usb-uttag vid alla säten och en ny typ av informationsskylt inne i bussen.

– Den här satsningen kommer bli ett rejält lyft för stadstrafiken och vi hälsar både nuvarande och nya resenärer välkomna ombord för en ny resupplevelse, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör Jönköpings Länstrafik, i en kommentar.

Annons

Bussens rörelseenergi lagras med kondensatorteknik och vid start, tomgång och körning med låg belastning går den på eldrift, vilket totalt minskar utsläppen med ytterligare 15–20 procent från biogasdriften. Bussen har en tystare teknik som gör att det blir lägre ljud både inne i bussen och utanför den.

– Detta är de första bussarna i kollektivtrafik i Sverige, kanske i Norden, med den här tekniken. Eftersom de också har de senaste och mest effektiva motorerna för biogasdrift blir utsläppen väldigt låga, säger Charles Tholin, affärsutvecklare Jönköpings Länstrafik.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app