Annons

Tidigare i maj skedde handslaget mellan Jönköpings kommun och Sverigeförhandlingen, som sköter förhandlingarna med höghastighetsbanan. Som andra kommun i Sverige slöt Jönköping en överenskommelse om vad som krävs för att höghastighetsjärnvägen ska gå genom Jönköping.

Överenskommelsen innebär att Jönköpings kommun är beredd bygga 10 000 nya bostäder innan år 2035. Kommunen ska även vara med och medfinansiera den nya järnvägen med 195 miljoner kronor samt bidra med 133,1 miljoner kronor i förskottsbetalning.

"Är oansvarigt"

Annons

Men det är fortfarande osäkert om planerna på höghastighetståg blir verklighet. Liberalerna vill stoppa satsningen, vilket innebär att partiet överger Alliansens gemensamma förslag, skriver Dagens Nyheter. Orsaken är att bygget blir för dyrt.

– Med det statsfinansiella läget vi har är det oansvarigt att gå in i ett projekt som av experter bedöms som olönsamt, säger Mats Persson, Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson, till DN.

Slår ut lokala trafiken

Men det är inte det enda bekymret för dem som vill få till höghastighetståg. Region Skåne ställer krav både på att byggstarten för tågsträckan mellan Jönköping och Malmö sker i Skåne och att en utbyggnad av Malmöringen och att tågsatsningen kopplas till en Öresundsmetro till Köpenhamn.

En ny ringlinje runt Malmö där Pågatåg och Öresundståg når stationer som Rosengård skulle förhindra risken att snabbtågen slår ut den lokala trafiken, är ett argument från Malmö kommun. Det uppger Sydsvenskan.