Annons

Nedrivna kontaktledningar, signalfel, rälsar som spricker – underhållet av Sveriges järnvägar är eftersatt och leder ofta till förseningar. Det nya tvåvägsfordonet TwoWay Multi ska bidra till färre problem längs rälsen.

– Fordonet sparar tid, pengar och gör dragningen av kontaktledningar mer exakt. Varje timme som sparas vid ett reparationsarbete betyder enorma vinster för alla, säger Mikael Zagerholm, CEO på RailRent Nordic, i ett pressmeddelande.

RailRent Nordic, som står bakom investeringen, är ett dotterbolag till redan etablerade Nordic Re-Finance som har specialiserat sig på uthyrning av spårbundna fordon och har sitt säte i Bankeryd. I och med det nybildade bolaget går man nu in även på området arbetsfordon.

– TwoWay Multi kan användas vid all typ av service och underhåll. En stor fördel är att det snabbt kan vara på plats vid akuta incidenter. Det är också det första tvåvägsfordonet som gör det möjligt att sätta upp kontaktledningar med exakthet, säger Mikael Zagerholm.

Annons

Visas upp på mässa

Fordonet är i grunden en Scania G500, som har utrustats med höj- och sänkbar arbetsplattform, kran och personalutrymme. Påbyggnadsarbetet har gjorts av italienska SVI som i många år varit en av branschens ledande aktörer för järnvägsunderhåll.

Till skillnad från många andra servicefordon består fordonet enbart av nya delar.

– Vi satte upp en vision att skapa framtidens arbetsfordon för järnvägen. Ganska snart insåg vi att det måste byggas nytt från grunden för att undvika onödiga kompromisser.

Arbetet med att ta fram fordonet har pågått under flera år och totalt har det satsats närmare 40 miljoner kronor på projektet. Första gången fordonet visas upp för branschen blir på Elmia Nordic Rail, den 8–10 oktober.

– Vår avsikt är att hyra ut fordonen i Norden och vi har redan haft kontakt med företag som visat intresse, säger Mikael Zagerholm.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app