Annons

Den medicinska bedömningen ska göras av legitimerad medarbetare på vårdcentral och tanken med den nya vårdgarantin är att ge nära vård utifrån patientens behov.

– Det är viktigt att våra vårdcentraler upplevs tillgängliga för den som söker vård. Det skapar trygghet för våra patienter. Den nya vårdgarantin gör att alla våra professioner räknas i vårt breda register av medicinska kompetenser, säger Göran Runesson, operativt ansvarig för införandet av den nya vårdgarantin på vårdcentralerna i Region Jönköpings län, i ett pressmeddelande.

Personer som har ett nytt eller försämrat hälsoproblem, eller har en behandling som inte ger effekt, blir en vårdgarantipatient. Tidigare ska den medicinska bedömningen varit gjord inom fem dagar i regionen och sju nationellt, nu sänks det alltså till inom tre kalenderdagar. Tidigare ha även vårdgarantin gällt läkarkontakt. Nu är det istället legitimerad personal, det vill säga läkare, sjuksköterska, sjukgymnast/fysioterapeut, arbetsterapeut eller psykolog, samt även kurator.

Annons

Garanterar inte besök

Den medicinska bedömningen kan göras både vid ett fysiskt besök eller via telefon och vid ett digitalt vårdmöte.

– Det är viktigt att vårdgarantin är en garanti om medicinsk bedömning, inte besök, betonar Göran Runesson.

Förhoppningen är att många patienter ska få rätt hjälp snabbare genom att färre vårdbesök inleds med läkarkontakt. Nu ska regionens vårdcentraler sätta sin organisation och administration för att klara bedömningen av vårdgarantipatienter så att patienterna får kontakt med rätt yrkesgrupp direkt.

– Vår utmaning är att klara vårdgarantin på tre kalenderdagar och samtidigt räcka till för de kroniskt sjuka där vi behöver göra uppföljningar av bland annat insatta behandlingar. Här behövs det mer digitala lösningar, vilket är ett utvecklingsarbete som pågår, säger Göran Runesson.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app