Annons

För snart 27 år sedan startades NY i ett hörn på Alpist Reklam. På de minimala 15 kvadratmetrarna rymdes det stora ambitioner om att bygga något stort och bestående.

Annons

Med facit i hand kan man konstatera att de ursprungliga drömmarna slagits med råge: man har i det närmaste haft konstant tillväxt, har nått högsta kreditranking AAA de senaste tio åren och har blivit 34 medarbetare varav sex delägare. Och man är numera inte bara en reklambyrå utan även en webbyrå och en studio för film- och bildproduktion.

Grundaren, och vd sedan starten, Anders Nyström, lämnade vd-uppdraget till en av delägarna, Pernilla Ljungbergh, tidigare i våras och har nu även sålt sin del av NY till de övriga delägarna.

”Tajmingen är perfekt”

– Vårt vd-byte har tolkats som att jag skulle dra mig tillbaka. Det stämmer inte alls, men det innebar att jag fick väldigt många förfrågningar om att engagera mig i andra bolag på både styrelsenivå och som konsult, säger Anders. Det ena ledde till det andra, och tillsammans med de övriga delägarna kom vi fram till att detta var ett bra tillfälle för mig att efter 27 år lämna över ansvaret fullt ut för NY.

– Jag tycker att det ska bli jättespännande att, tillsammans med de andra delägarna, leda NY in i framtiden. Anders och jag har jobbat tätt ihop med att utveckla byrån de senaste fem åren vilket gör att jag känner mig väl insatt i de utmaningar och möjligheter som NY Collective står inför, säger Pernilla Ljungbergh. NY är ett ytterst välmående bolag, så tajmingen för detta är perfekt.

NY