Testerna ska genomföras vid Ljusteröleden, strax norr om Stockholm, och ska fungera som en fingervisning om vilket val av lösning för laddning av Sveriges första hybridfärja ska göras. Den första hybridfärjan går i trafik under sommaren 2019.

- Det som händer är att vi behöver skynda på utvecklingen med effektiva laddmöjligheter för färjor. Detta för att kunna arbeta med att skapa färjor som är klimatneutrala. Vi har lagen på oss och behöver se till att ligga i framkant. Klimatlagen som träder i kraft innebär att all trafik ska vara fossilfri år 2045, säger Ingrid Jarnryd, kommunikationschef vid färjerederiet.

Testerna som nu ska göras är fullskaliga och målet är att hitta en snabb laddning som håller länge, detta då färjornas turer ofta är korta. När det kan bli aktuellt med el-drivna färjor mellan Gränna och Visingsö är inte möjligt att säga nu.

Annons

- Det är alldeles för tidigt och det vi gör nu är en förstudie. Det är för att ta reda på vad som fungerar i verkligheten och den kommer ge svar på om detta är rätt sätt och om idén är bra eller dålig, säger Ingrind Jarnryd.