Annons

Genom nätverket Taste JKPG hoppas branschorganisationen Visita, krögarna och Destination Jönköping skapa bättre samarbete, få fler att vilja arbeta i branschen och erbjuda Jönköpingsbor och besökande en komplett kulinarisk matupplevelse med råvaror från lokala matproducenter – från jord till bord.

På måndagen bildades nätverket formellt.

– Nu har vi bildat något som är efterfrågat. Det är ett sätt att utveckla matdestinationen Jönköping, och för det krävs att man samarbetar. Kroglivet i stan har aldrig varit så bra som det är nu, så därför är det ett utmärkt tillfälle. Men det krävs att vi moderniserar oss, säger Kent Ly, som själv är krögare.

”Region i framkant”

– Jönköping med dess omgivningar har potential att bli en gastronomisk region i framkant i Sverige. Under 2016 kommer flera stora event hit, bland annat EM i mountainbike och VM i thaiboxning. Med Taste JKPG ska vi samarbeta för att ge besökarna en totalupplevelse av staden, säger Maria Ek från Visita.

Taste JKPG ska vara som ett bollplank mot myndigheter och skolor, och man ska försöka verka för gemensamma inköp av lokala råvaror.

– Tanken är också att samarbeta för gemensamma marknadsföringsåtgärder, som riktar sig till såväl Jönköpingsborna som till besökare. Vi vill till exempel ha en gemensam app för bordsbokning, gemensamma presentkort, skapa en lokal råvaruresa för intresserade och dessutom göra en matkarta, säger krögaren Anders Boberg.

Annons

– En viktig fördel med ett samarbete är att vi underlättar kontakterna med till exempel tillståndsenheten och skolor. Det gör att vi som företagare kan fokusera på att driva vår verksamhet och vara goda arbetsgivare.

Röster hörda

Totalt ingår 24 personer i nätverket, och nu vill man göra sina röster hörda.

– Flera typer av frågor måste lyftas upp, så det som är bra med detta är blandningen. Lunch-, middags- och hotellrestauranger, nattklubbar, caféer, pubar, cateringföretag och snabbmatställen är med, säger Kent Ly.

Men det innebär samtidigt att man måste till hänsyn till mångas egna intressen och önskemål.

– Vi som sitter i styrelsen får se till att driva frågor som är för branschen och inte våra egna intressen. Vi är här för att driva allmänna frågor, understryker Anders Boberg.

Jobben inom besöksnäringen blir allt fler. De närmaste åren behöver näringen anställa ungefär 50 000 personer per år i Sverige. Inte minst saknas det kockar, även i Jönköping, och efter färdig utbildning får nästan alla jobb.

– En av de stora frågorna vi vill driva är kompetensförsörjning. Vi har problem att få tag i kvalificerad personal i branschen, säger restaurangägaren Josef Kilit.

Mat