Annons

Mikael Johansson från Liljeholmen i Jönköping är en kille som cyklar mycket. Eftersom han håller på med mobilspelet Turf så kan det bli både nio och tio mil i veckan. De flesta cykelturerna gör han inne i centrala Jönköping och Huskvarna, men nu har han tröttnat. På en vecka har han råkat ut för sex punkteringar.

- Jag undrar, vem ska betala mina punkteringar, ska kommunen göra det, undrar han och visar fram sylvassa stenar som han plockat ur sina däck. Det kostar rätt mycket pengar. Däck och slang ligger på en trehundring. Det blir ganska så mycket pengar.

Annons

Johansson ifrågasätter nu vilken typ av grus det är som kommunen använder och tror inte att han är den enda som råkat ut för punktering. Han menar att det rimmar illa med att Jönköping vill vara en cykelvänlig stad.

Tre samma dag

Häromdagen råkade han ut för tre punkteringar samma dag.

– Jag var ute och cyklade, men då jag stannade till hörde jag hur luften pyste ur ett av däcken, det däcken var förvisso rätt kasst så jag åkte upp till Haralds cykel och fick nytt däck och slang. Sedan cyklade jag därifrån och hemåt. På vägen hem får jag en ny punktering, på det andra däcket! Jag åker hem och lagar till det men åker ut igen lite senare. Då får jag punka nummer tre, på det nya däcket! Man undrar ju om kommunen sponsrar cykelaffärerna?

Olika grus

Men någon sponsring sysslar kommunen inte med. Tobias Rudberg som är gatuingenjör förklarar att det handlar om två olika typer av grus som är utlagt.

– Vi har lagt ut så kallat kubriserat grus på cykel- och gångvägar just för att man ska slippa punktering, säger han till Jnytt. Kubriserat grus är rundat i kanterna och ska inte vara lika vasst. Däremot så ligger det vassare, okubricerat grus på bostadsgatorna och vägar. Det gruset är gjort av krossmaterial och cyklar man på vägarna så är det en större risk att man får punktering, säger Rudberg.