Annons

Syftet med pilotprojektet var att bidra till ökad samverkan och att ge elever, skolpersonal och föräldrar bredare kunskap om vilka möjligheter som finns på arbetsmarknaden samtidigt som näringslivet lär sig mer om skolans verksamhet och de generationer som kommer ut i arbetslivet framöver.

Under ett års tid har tolv åttondeklasser från Junedalsskolan, cirka 240 elever totalt, arbetat nära ett fadderföretag med ett tilldelat case.

Genom ett omfattande och ambitiöst program med flera studiebesök åt båda håll har eleverna arbetat fram en kreativ lösning och/eller produkt vilka presenterades igår i samband med mässa och prisutdelning.



Eleverna gav bland annat råd till IKEA om hur de ska kunna locka fler kvinnor till Torsvik, hur Prototal bör marknadsföra sina yrken till ungdomar samt hur Sigma och Cybercom kan skapa innovativa app-lösningar för framtiden, med mycket mera.

Annons

Under mässan bedömde tre jurys bestående av 30 representanter från deltagande företag, UF och skolledare samtliga case utefter kategorierna: Bästa innovation, Bästa framförande, Bästa hållbarhet, Bästa monter och Bästa bemötande. Samtidigt kom även föräldrar till mässan och de totalt över 500 besökarna fick ta del av klasspresentationer och gemensam prisutdelning på kvällen.

Planen är att projektet ska fortsätta även kommande år för Junedalsskolans åttondeklasser.