Annons

Upplägget kallas Puls30 och går ut på att eleverna i årskurs fyra till sex har fysisk aktivitet innan de sätter sig i klassrummen. Det gör de två gånger i veckan, vilket tillsammans med de två idrottspassen i veckan gör att de har någon fysisk aktivitet i fyra av fem skoldagar.

– Idén kommer från att forskningen säger att vi ska ha mer rörelse och idrott i skolan. Forskarna har sett att det ökar koncentrationen och fokuset i klassrummen. Ofta vid träning tänker man på styrka och kondition, men glömmer viktiga aspekter med hjärnan. Där ingår koncentration och fokus, men även sociala bitar. Eleven får en feel good-känsla, att man är stolt efter varje pass. Det tar de med sig in i klassrummet, säger Veronica Bergstrand, som tillsammans med Lina Hedell är skolans initiativtagare.

Annons

– Barnen får även träna på att vara i grupp. Många har stressiga morgnar och istället för att då sätta sig med matteboken direkt får de röra på sig. Om de är morgontrötta väcks de automatiskt och de som är dåliga på att äta lunch blir hungriga när de rör på sig.

Uppskattas av eleverna

När Jnytt tittar förbi är det fullt ös utanför gympasalen. På ena sidan håller Veronica i boxningsträning och på andra är det en form av bingo där barnen får göra olika fysiska övningar.

Efter passen berättar Emilia och Adrian från årskurs fem att de uppskattar passen.

– Vi tycker om pulsen och det är kul att vakna upp och känna att "ja, idag är det puls", säger Emilia som.

– Att jogga och springa är roligast, berättar Adrian.

Även Ebba och Filip tycker morgonträningen är rolig.

– Ibland på morgonen är det väldigt jobbigt att gå upp och ta på sig träningskläder. Men sen kommer man hit och då kan det vara roligt ändå, men sen börjar läsningen och då är det lite tråkigt, säger Ebba och får medhåll av Filip.

– Ja, det är roligare här. Men ibland är det jobbigt om man sover länge, att hinna ta på sig oh äta först. Men det är väldigt roligt ibland också.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app