Annons

Den digitala utvecklingen har lett till att allt fler företag och deras kunder möts på nätet. Småföretagare har ofta varken tid eller pengar att anpassa sig till det nya sättet att göra affärer. Det anser tjänsteförmedlaren Offerta och företagarorganisationen Företagarna som vill förbättra småföretagares affärsmöjligheter genom ett digitalt affärsnätverk.

Det nya affärsnätverket ska hjälpa småföretagare att komma i kontakt med både varandra och privatkunder för affärsmöjligheter som är svåra att hitta utan digital närvaro.

"Sker förflyttning"

Annons

- Vi kan se att det sker en förflyttning från analoga nätverk och kontakter till ett mer digitalt samhälle. Det leder både till ökade möjligheter och ökad konkurrens. Vi vill se till att småföretagen kan använda sig av digitaliseringens möjligheter fullt ut, säger Jens Nilsson, vd på Offerta.

Företagarnas medlemmar, som många är företag med mindre än fem anställda, kommer att få förfrågningar direkt genom en applikation. Där kan de även skicka iväg offerter för att snabbt svara på de förfrågningar som kommer in. För yrkesgrupper vars arbete tidigare varit kopplat till geografisk närhet öppnar nätverket upp möjligheten att verka på en nationell marknad – och därmed skapa fler potentiella affärer.

Goda möjligheter

Tjänsten bygger på den modell som Offerta idag har för tjänsteförmedling på nätet och som de senaste 12 månaderna gett uppdrag för cirka 3,5 miljarder kronor för svenska företag.

Företagarnas vd, Günther Mårder, ser att affärsnätverket ger goda möjligheter för deras medlemmar.

- Vi vill ge våra medlemmar bättre förutsättningar att utvecklas och att göra bra affärer. Det här nya affärsnätverket blir unikt i sitt slag och vi ger våra medlemmar och andra småföretag ett försprång in i den nya digitala affärsvärlden, säger Günther Mårder, vd Företagarna.