Flygledarna på Jönköping Airport säger att det kan gå fort från att få ett samtal från radarcentralen tills dess att ett plan blir omdirigerat och kommer in för landning.

Här jobbar flygledarna. Foto: Erik Boström
Personalen på flygplatsen har fullt upp under en omdirigering. Foto: Erik Boström

– De ringer hit (till flygledningstornet) och säger om det är ett eller flera plan och av den och den anledningen så vill de komma till Jönköping, säger Martin Wallfors, flygledare vid Jönköping Airport, till Jnytt.

Bra läge geografiskt

Annons

Anledningarna till att ett plan blir skickat till en ny flygplats kan variera men vädret är en vanlig orsak. När ett plan väl blir omdirigerat till Jönköping får det landa här eftersom flygplasten har öppet mer eller mindre dygnet runt med en fullbemannad räddningsstyrka, men det finns också en geografisk anledning.

– Vi ligger väldigt bra, mitt i södra Sverige, säger Wallfors.

Men vad händer med passagerarna vid en nedstigning i Jönköping?

– Flygledarna ansvarar för att få ner planet, sen är det vår customer service som tar emot passagerarna, säger Herman Larsson, marknadschef på flygplatsen.

Flygplatspersonal måste ha koll

Det är mycket som ska göras för passagerarna, bussar till rätt plats ska vid behov bokas för att alla ska kunna komma fram till den planerade destinationen. Men personalen på Jönköping Airport måste också ha koll på vilka typer av passagerare som finns på planet som blir omdirigerat.

– Det kan ju vara så att ett plan avbryter sin flygning och går ner här på grund av att någon behöver vård, då måste vi se till att det kommer hit en ambulans och att den släpps fram, säger Henrik Älverdal, funktionsansvarig på customer service.

Personalen på flygplatsen betonar att samarbetet är av stor betydelse, både internt men även externt gentemot flyg- och bussbolag så att allting löser sig smidigt för resenärerna.