”Strawberry Fields” är skriven av den brittiska dramatikern Stephan Poliakoff, som ligger bakom mängder av manus för teater, tv och film och också har belönats med flera priser.

Foto: Rebecca Carlsson
Foto: Rebecca Carlsson
Foto: Rebecca Carlsson
Foto: Rebecca Carlsson
Foto: Rebecca Carlsson

När Smålands musik och teater fick ta del av pjäsen fastnade de direkt för den. Pjäsen handlar om radikalisering, extremism, politiskt våld och rasism. I Spiras föreställning har handlingen flyttats från 1970-talets England till dagens Sverige och upplevs som mer aktuell än någonsin.

Olika karaktärer

”Strawberry Fields” utspelar sig en varm dag när Nick är på väg söderut från Stockholm. Han får lift med miljökämparna Charlotte och Kevin. Längs vägen möter Nick flera av miljökämparnas bundsförvanter och inser att inget är som det verkar.

Annons

– Charlotte och Kevin har aldrig träffats förut förutom en gång på ett möte. De är väldigt olika som personer. Medan hon är en överklasstjej så kommer Kevin från en misär med trasiga förhållanden, berättar Sanna Ingermaa Nilson, som spelar Charlotte.

– Föreställningen är sjukt obehaglig och det är intressant att det som skrevs för så länge sedan fortfarande är så aktuellt, säger Kalle Malmberg, som spelar liftaren som tjatar sig till att få åka med Charlotte och Kevin på deras tur söderut.

Inga pekpinnar

Strawberry Fields

Av Stephen Poliakoff i översättning av: Birgit Edlund.

Regi: Hilmar Jónsson.

Scenogra..

Strawberry Fields

Av Stephen Poliakoff i översättning av: Birgit Edlund.

Regi: Hilmar Jónsson.

Scenograf och kostymdesign: Bente Rolandsdotter.

Ljusdesign: Fredrik Magnusson.

Originalmusik, ljuddesign: Danne Fernström.

Dramaturg, bearbetning: Patrik Franke.

Regipraktikant: Nour Al Hamoud Alzaem.

Sanna Ingermaa Nilson tycker att föreställningen riktar sig till alla, då den anses aktuell för alla åldrar. Hon påpekar att det inte handlar om någon pekpinneteater, utan lämnar mycket åt åskådarna att tänka själva.

– Jag skulle tycka att det vore lite roligt om flera ungdomar kom och såg föreställningen. Jag tycker att det är viktigt att de får se den, säger Kalle Malmberg.

Regissör Hilmar Jónsson känner att ämnet är aktuellt.

– Det är en välskriven pjäs som flyttar dig till saker som du inte vill tänka på, säger han.

Föreställningen kommer att spelas på en beskuren nationalromantisk målning från Göteborgs konstmuseum. Publik kommer att finnas på bägge sidor om scenen.