När Stina Tuvendal och Melinda Gustavsson dök upp på introduktionen till UngDrive hade de aldrig kunnat ana att deras sommarföretag skulle göra sådan succé.

- Vi hade en eftermiddag på oss att komma på en affärsidé och hade ingen aning om vad vi skulle göra, berättar Melinda.

Men efter några turer fram och tillbaka kom de fram till att de skulle tillverka rustika serveringsbrickor för hemmets alla festligheter. På ovansidan skulle brickorna vara målade med griffelfärg.

- Man kan designa den själv. Man kan skriva vad som helst som passar för tillfället och lätt sudda ut det med en trasa, berättar Stina. Vi ville ha någonting som var enkelt men ändå snyggt, för vi gillar båda inredning och design

"Bra med höga mål"

Annons

Tjejerna satte som mål att få sålt 30 serveringsbrickor innan sommarens slut, men efter lite övertalning från sin mentor bestämde de sig för att sikta på 50 brickor istället.

- Det är ju bra med höga mål, säger Melinda.

De hittade en bänkskiva som de tyckte var perfekt att göra serveringsbrickor av och bestämde sig för att tillverka så många brickor som bänkskivan räckte till - 18 stycken. Redan första dagen sålde det nystartade företaget Serve It slut på alla brickor och har i dag passerat målet på 50 brickor.

- Vi blev så förvånade. Vi hade ingen aning om att det skulle gå så bra. Det känns så himla kul, säger Stina.

- Jag satt nästan och skrattade, fortsätter Melinda. Redan innan de var klara fick vi beställningar. Det är så mycket beställningar att vi knappt hinner tänka.

Till nästa nivå

Till hösten börjar Stina och Melinda sitt tredje och sista år på Ekonomiprogrammet vid Erik Dahlbergsgymnasiet. Då väntar UF-företag och efter sommarens UngDrive känner tjejerna sig redo att ta Serve It till nästa nivå.

- Det största målet vi har är att vi vill vinna något på UF-mässan. Det är det vi siktar på nu, säger Melinda.

- Vi har redan massa utvecklingsidéer, fortsätter Stina. Det är verkligen jätteroligt med entreprenörskap och företagande.