I december berättade Jnytt att Jönköpings Länstrafik hade skrivit nytt avtal om vem som ska köra Krösatågen från och med 9 december 2018. Det var Tågkompaniet som tilldelades avtalet efter att ha vunnit upphandlingen.

Transdev, som just nu är de som kör Krösatågen, överklagade upphandlingen.

– Orsaken är att vi hade väldigt svårt att förstå den och hur den ska utvärderas. Vid förfrågningar har man inte fått tydliga svar för vad som krävs för att nå framgång, säger Mikael Danielsson, affärsområdeschef tåg på Transdev.

"Tyckte inte att den var otydlig"

I fredags kom domen från Förvaltningsrätten. Där står att upphandlingen inte uppfyller de tydlighetskrav som gäller och att upphandlingen därmed ska göras om.

Annons

– Vi tyckte inte att den var otydlig. Det är en rätt vedertagen kvalitetsutvärderingsmodell som finns i branschen och den har använts på andra håll, men förvaltningsrätten tyckte annorlunda och det måste vi rätta oss efter, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik.

Direktupphandling aktuellt

Han berättar också att de kommer att behöva göra en direktupphandling för att säkerställa att trafiken flyter på även när det nuvarande avtalet med Transdev löper ut.

– Vi hinner inte göra en ny upphandling till december och tågen måste snurra. Så vi måste bestämma vem som ska köra tills vi har ett nytt avtal, säger Carl-Johan Sjöberg.

I veckan kommer Jönköpings Länstrafik, tillsammans med de andra upphandlade myndigheterna, fatta beslut om ifall de ska överklaga förvaltningsrättens dom eller inte.

Upphandlingen gäller, förutom Region Jönköpings län, även Västtrafik, Region Skåne, Hallandstrafiken, Region Kronoberg, Landstingen i Kalmar län och Region Blekinge.