Annons

De senaste åren har det varit flera turer i frågan om höghastighetståg. I december 2017 skrev de tre tänkta stationskommunerna i Jönköpings län och Region Jönköpings län avtal med regeringens förhandlingsorganisation Sverigeförhandlingen om de nya stambanorna.

När den nationella infrastrukturplanen beslutades i maj 2018, innehöll den beslut om nya stambanor för sträckorna Järna-Linköping, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm, men ingenting om de centrala sträckor som gör att hela systemet hänger ihop.

Trafikverket inledde en lokaliseringsstudie för ny järnväg mellan Linköping och Jönköping, och startade en samverkansprocess med berörda regioner och kommuner.

Avbryter studie

I oktober 2018 meddelade Trafikverket i en skrivelse att myndigheten avbryter lokaliseringsstudien och att den gemensamma inriktningen inte längre gäller. Det skapar, enligt politikerna, stor osäkerhet och leder till risk att utvecklingen bromsas.

Annons

I ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon kräver nu kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson (C) och Regionstyrelsens ordförande Malin Wengholm (M) tillsammans med ledande politiker från Tranås, Värnamo, Aneby och Vaggeryd att nya diskussioner måste till angående frågan om höghastighetståg.

”Intensiv diskussion”

– Det här har varit en lång process för kommunerna där vi lagt ner mycket tid, pengar och arbete. Att Trafikverket går ifrån förhandlingsresultatet gör det otroligt svårt för oss att planera för framtiden, säger Ann-Marie Nilsson i ett pressmeddelande.

– Utbyggnaden av järnvägen är en oerhört stor och viktig fråga och den är avgörande för många kommuner och landets utveckling. Människor vill välja tåget och nu är det viktigt att få till en intensiv diskussion där vi tänker långsiktigt.

Relaterat: Få senaste nytt med Jnytts app