Priset har delats ut varje år sedan 1992 och de senaste åren har prisutdelningen skett på Jönköpingsgalan. Men eftersom galan tar en paus i år har Marknadsföreningen beslutat att dela ut priset vid en tillställning som är till för medlemmar och sponsorer på Stora Hotellet nästa torsdag.

Juryn ville i år att priset skulle bli lite mer folkligt och tittar man på de tre som nu tävlar om priset så kan man konstatera att man lyckats. Det tre som nominerats är nog kända för de allra flesta, kanske ett tecken på att man faktiskt har lyckats riktigt bra i sin marknadsföring.

Här är de nominerade

EuroMTB

Visionen har varit att genomföra ett sportevent där fokus inte bara är på själva arrangemanget utan med hjälp av i huvudsak digital kommunikation locka en bred publik och förstärka upplevelsen runt eventet.

Med ambitionen att arrangera ett mästerskap som gör avtryck både inom cykelsporten och att sätta Jönköping/Huskvarna på kartan, har marknadsföringen av mästerskapet varit ett prioriterat område.

Annons

Med små ekonomiska medel, ideella krafter och med och spridning av en träffsäker och stilren kommunikation har man lyckats marknadsföra ett event som lockat både lokal, nationell och internationell publik.

Jönköpings University

Motivering: 2015 var målgången för ett omfattande varumärkesarbete som resulterade o en ny varumärkesarkitektur, en ny kommunikationspolicy samt en ny grafisk profil. Högskolan i Jönköpings kulle få en ny kostym som passar framtiden - Jönköpings University, ett internationellt lärosäte i Jönköping.

En väl planerad och internt förankrad marknadsföringsinsats har synliggjorts via två tydliga kampanjtillfällen. Dels en lanseringskampanj med tagline WE ARE JU och dels en studentrekryteringskampanj med tagline I AM JU.

Med ett långsiktigt varumärkesarbete och med ett tydligt och enhetligt budskap i sin marknadsföring har man lyckats skapa ett intresse där fler än någonsin vill studera på JU.

Österängens Konsthall…

Motivering: Visionen har varit att etablera en seriös, inflytelserik och betydande aktör i kommunen och regionens kulturliv.

Årets marknadsföringsinsats har planerats och genomförts i tre steg vilka var medlemsvärvning, öppning och etablering och den har genomförts på ett konsekvent sätt med inslag av överraskande insatser.

På kort tid har man gått från ingenting till att vara en av Jönköpings största kulturföreningar. Med små medel och mycket ideella krafter har man etablerat sig utifrån sin vision och fått både regional och nationell uppmärksamhet.