Årets Nationell patientenkät som är Sveriges största mätning av hur patienter beskriver sin kontakt med vården, visar att patienterna i Region Jönköpings län är mycket nöjda.

Patienter som svarade på enkäten hade varit inlagda eller besökt sjukhusvården på något av de tre sjukhusen i Region Jönköpings län under våren 2018,

Drygt 6000 patienter svarade och av dem valde 1800 att även skriva om sina egna upplevelser.

– Uppskattar oerhört mycket att samma läkare och sköterska har följt mig i flera år, säger en patientröst.

"Högsta betyg"

– Jag är 77 år gammal. De här åren är första gången jag har varit i kontakt med vården på riktigt. Jag är mycket överraskad, på ett positivt sätt. Högsta betyg. Underbara människor, säger en patientröst.

Nio av tio patienter i både öppen och sluten vård är nöjda med den vård de fått. Den specialiserade vården får ett betyg som är något bättre än genomsnittet i landet.

Annons

– Vi vet att den specialiserade vården, liksom primärvården, håller en hög nivå. Att patienterna så tydligt uttrycker sitt förtroende ger alla medarbetare ännu en anledning att vara stolta över det arbete man utför i vården varje dag, säger Agneta Jansmyr, regiondirektör i ett pressmeddelande.

Förbättring och utveckling

Vid onkologkliniken på Länssjukhuset Ryhov har personalen under en tid arbetat med utvecklingsarbete där de bland annat haft träning i samtalsmetodik och bemötande.

– Utöver det arbetet så är ju också god arbetsmiljö och hög trivselfaktor bland personal/medarbetare en viktig förutsättning för att skapa bra resultat, säger Per Nodbrant, verksamhetschef.

Undersökningen visar också att det behövs förbättring och fortsatt utveckling. Patienter som varit inlagda på sjukhus efterfrågar mer delaktighet och information om sin egen vård.

– Vår roll i vården blir allt mer att stödja patienten att kunna ta hand sig själva utifrån var och ens förmåga. Det ger en självständighet som är mycket önskvärd, säger Mats Bojestig, hälso- och sjukvårdsdirektör.