Annons

Ung Drive är en utbildning i företagande och entreprenörskap där deltagarna med stöd av entreprenörer och coacher utvecklar sin drivkraft och lär sig allt de behöver för att lyckas i ett eget sommarlovsföretag. Detta har resulterat i företag som erbjuder allt från möbler i betong, produktion av webbsidor till vardagsnära tjänster.

Alla pristagare

Bästa marknadsföring: Cajsa och Arvid Elm

Största våghals: Maya Mantén

Största sä..

Alla pristagare

Bästa marknadsföring: Cajsa och Arvid Elm

Största våghals: Maya Mantén

Största säljfokus: Adrian Engström, Emil Lernberg och Albin Lindqvist

Största arbetsmoral: Gustav Selvander, Jonna Rommedahl och Frida Cederqvist

Bästa säljare: Sanna Holmquist

Ett 20-tal ungdomar, främst från Jönköping, Habo och Mullsjö, har startat företag – och nu var det dags för avslutning med diplomering och prisutdelning.

– Det har varit väldigt hög nivå i år. Flera har haft kompisar eller syskon som har varit med tidigare, och fler kommer in med inställningen att det här är en bra grej, säger projektledaren Stefan FalkBoman.

Säljer müsli

Adrian Engström, Emil Lernberg och Albin Lindqvist, som startade företaget Gnome´s Müsli, prisades för bästa säljfokus. Deras idé är att tillverka och leverera ekologisk och hemlagad müsli.

Annons

– Det här var bättre än vi trodde. Vi har fått ta ansvar för ett eget företag och har lärt oss väldigt mycket, säger Albin.

– Jag hade inga större förväntningar, utan det var mest att lära sig om företagande och hur man sköter ett företag. Men jag har lärt mig mer än jag trodde och man har tagit upp saker som jag inte kände till, säger Adrian.

– Det har varit väldigt kul och det hade varit kul att fortsätta, tillägger Emil.

De tre ungdomarna börjar gymnasiet inom kort, och under hösten kommer de att fortsätta driva företaget vid sidan av studierna.

”Nöjda med årets projekt”

Det är Jönköpings kommun som finansierar satsningen, och i år har man gått in med runt 130 000 kronor i detta. Välinvesterade pengar, menar man.

– Vi är nöjda med årets projekt, det har sett bra ut. Vi har haft duktiga och driftiga ungdomar, och det är en förutsättning för att det här ska gå. Det här ger ett företagstänk hos ungdomarna och det sänker trösklarna till att starta eget, det gör att steget inte blir jättestort, säger Rickard Boson, administrativ chef på arbetsmarknadsavdelningen.

– Vi ser inget annat än att det här ska fortsätta. Med största sannolikhet gör vi en ny upphandling våren 2017. Det finns flera företag som håller på med det här, men Ung Drive har gjort det bra så vi är nöjda med dem.