Annons

På torsdagen beslutade Vätternrundans styrelse om en ny sträckning för den sista delen av banan, vilket innebär att loppet från och med 2020 blir 315 kilometer – ungefär en och en halv mil längre än i dag.

Vätternrundan har en längre tid övervägt förändringar av banan, framför allt vid norra Vättern in mot Motala. Det är en trång del av banan med mycket trafik, som ledningen förloppet länge har velat se över av säkerhetsskäl.

– Vi strävar hela tiden efter att höja upplevelsen av våra arrangemang, inte minst genom tryggare och säkrare lopp. Vi gjorde en extra deltagarundersökning efter årets lopp och av de 5 000 som svarade, ville hälften att vi skulle göra något åt den sista delen från Hammarsundet till Motala. Det är en sträcka där många känner sig otrygga, säger Gunilla Brynell-Johansson i ett pressmeddelande.

Annons

"Få ett bra underlag"

I stället för att följa den hårt trafikerade riksväg 50, får cyklisterna från och med 2020 köra in i Askersund och därefter mot målet i Motala via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.

– Vi har provcyklat, gått igenom statistik och studerat varje vägkorsning för att få ett bra underlag för det här beslutet. Årsdygnstrafiken på den nya sträckningen är i snitt 770 fordon jämfört med 6 000 på den tidigare. Det säger en hel del om säkerheten. Dessutom är det en mycket vacker väg, säger Gunilla Brynell-Johansson.

– Men vi är förstås medvetna om att det även finns nackdelar. Bland annat försvinner den vackra delen över Hammarsundet. Vi försökte hitta alternativ för att svänga av riksväg 50 lite senare, men det fanns inget säkert sätt att lösa det.

Vätternrundan har tagit fram den nya bansträckningen i samverkan med Trafikverket. Förslaget går nu vidare till länsstyrelsen som slutgiltigt beslutar om tillstånd för loppet.