Appen ShopGun startades i Danmark 2009 av två grundare. En av anledningarna till att appen drog igång var den mängd pappersreklam som de danska hushållen fick hem i brevlådan och grundarna ville göra något åt situationen.

Detta har gett resultat. Nyligen kom uppgifter från den danska Miljöstyrelsen som visar att andelen papper som hamnar i brevlådan har minskat med 30 kg per danskt hushåll per år jämfört med 2010. Av dessa 30 kg är 73 procent (22 kg) ett resultat av färre fysiska reklamblad.

”Inte bara mat”

– Appen blev snabbt ganska populär i Danmark med över två miljoner nedladdningar, och den finns nu även i Sverige, Norge, Nederländerna och Polen, säger Lukas Ohlsson, communications manager Sweden.

I Sverige har appen har 350 000 nedladdningar, och många Jönköpingsbutiker finns med.

– Det handlar till exempel om Biltema, City Gross och Mio. Vad som skiljer oss från andra appar är att det finns fler shoppingkategorier, och inte bara mat. Det handlar till exempel om möbel- och elektronikbutiker, säger Ohlsson.

Täppa till gap

Svenskarna får i genomsnitt 50 kg reklam i brevlådan varje år och 42 procent tackar nej till reklam, medan samma siffra i Danmark och Norge är 50 procent. Detta gap vill de ansvariga bakom ShopGun täppa till.

– Jag tror att det finns samma intresse i Sverige. Om man använder en app blir man inte överöst med reklam som man inte bett om, utan man kan välja själv vad man vill läsa, säger Lukas Ohlsson.

Vad som är värt att tänka på gällande dessa siffror är att Sverige har betydligt fler invånare jämfört med sina skandinaviska grannländer.

Lukas Ohlsson.

Foto Pressbild