Svar på insändare om nytt betalsystem hos Länstrafiken av Tommy Bengtsson (V) och Willy Neumann (V) på Jnytt den 21 januari.

Vi behöver få fler att välja kollektivtrafiken, där är vi överens med Vänsterpartiet. Det är därför regionfullmäktige efter förslag från Länstrafiken beslutade att det ska införas ett nytt biljett- och betalsystem inom kollektivtrafiken. Det utvecklas tillsammans med tre grannlän. Kollektivtrafiken ska vara smidig, även att åka över länsgränser.

Kontanthanteringen på tåg och bussar kommer att tas bort av flera anledningar. Främst är det en arbetsmiljöfråga för personalen då det både minskar rånrisken och gör att det blir smidigare för resenärer att stiga på. Allt färre personer väljer att använda kontanter, vilket gör att kontanthanteringen på bussarna blir väldigt dyr jämfört med hur många som använder den. Det går fortfarande utmärkt att betala med bankkort på bussen eller med kontanter hos Länstrafikens serviceställen.

Koalitionen som styr Region Jönköpings län har infört ett seniorkort för de som fyllt 70 år. Det är den i särklass mest ekonomiskt fördelaktiga produkten i hela utbudet. Seniorkortet och även ungdomskortet kostar 200 kronor per månad och innebär att det går att resa hur mycket som helst med Länstrafikens linjetrafik dygnet runt i hela länet. Det ökar tillgängligheten. Fler äldre får på det sättet bättre möjlighet att resa oftare och det ger samtidigt ett mer aktivt och rikare liv.

Vänsterpartiet ville göra en återremiss med syftet att intresseorganisationer skulle få möjlighet att lämna synpunkter på förslaget att ta bort kontanthanteringen hos Länstrafiken. Men Vänsterpartiet hade inga egna synpunkter eller yrkanden om att inte ta bort kontanthanteringen, reskassan och rabatt vid resa i lågtrafik eller på att inte införa ett återbäringssystem.

Reskassa kommer att försvinna som begrepp när biljettsystemen samordnas med andra län men det kommer fortfarande finnas ett kort som går att ladda och som går att resa med, ofta eller mer sällan. Skillnaden är att rabatten inte kommer direkt när kortet blippas utan den baseras på hur ofta personen reser. Ett återbäringssystem. Det kommer att löna sig mer att åka oftare. Det nya biljettsystemet ska bidra till att fler väljer det hållbara resandet.

Jeanette Söderström (S)

Ledamot i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö

Bengt Petersson (C)

Ledamot i nämnd för trafik, infrastruktur och miljö