— Vi vill vara framgångsrika och vassa och därför tillför vi ytterligare kompetens i styrelsen, säger Mats Tidstrand, vdHallpressen (blivande Hall Media).

— Det har hänt väldigt mycket i Hallpressen de senaste ett och ett halvt, två åren och det här blir ett led i den fortsatta utvecklingen då vi går från att vara ett lokalt tidningsbolag till ett modernt mediebolag.

Den 14 september gjorde de sitt första styrelsemöte: Anders Berglund, Emil Danielsson och Pernilla Jonsson.

Deltog via Skype

Anders Berglund deltog via Skype eftersom han omväxlande bor på Marbella och Malta. Han kommer att vara rådgivare till styrelsen och adjungerad ledamot under en del möten. Han har en bakgrund som före detta chef förGoogles verksamhet i Sverige och flera år inomSchibsted. I dag håller han i ett finansprojekt för ett riskkapitalbolag och är även rådgivare till den svenska försvarsmakten.

— Jag har jobbat mycket med medieföretag och teknik och det känns roligt att få arbeta nära ett bolag så här, säger Anders Berglund om sin nya roll.

Han hoppas kunna bidra med många olika saker, säger han, bland annat att driva affärer i rätt riktning och genom att bistå med goda råd i den omställningsresa som just nu pågår.

Marknadschef i HV

Just det här med omställning var något som lockade Emil Danielsson att tacka ja till styrelseuppdraget. Förändringsarbete har han bland annat konkret erfarenhet av genom sina år som marknadschef för HV71. I dag driver han Evenstar AB i Jönköping och har del i många lokala framtidsprojekt.

Han säger att han ser fram emot att värna om journalistiken i en omvärld där fler och fler kanaler konkurrerar om uppmärksamheten.

— Jag tror på hela den här strategin och tycker att det är en fantastiskt spännande resa jag får vara med på.

Balanserad

Pernilla Jonsson, med titeln Head of Consumer Lab på Ericson, ser också fram emot sitt nya uppdrag. Hon är doktor i konsumentvetenskap och har tidigare arbetat för Kairos Future, det internationella konsult- och analysföretag som hjälper företag att förstå och forma sin framtid.

— Det ska bli spännande att följa med i Hall Medias transformering, tycker hon.

Vad är den stora utmaningen framåt för bolaget tror du?

— Man måste hålla sig hålla balanserad, menar Pernilla Jonsson.

— Det är lätt att gå vilse i den digitala världen och det är lätt att stirra sig blind - men det som fungerar för vissa fungerar inte överallt.