Drömmen om en indisk kokbok föddes i Jönköpingsföretagaren Priya Joshis huvud för flera år sedan. -Det började redan när jag startade mitt företag Masala Media och kände att jag ville göra en kokbok för att marknadsföra mig, berättar hon. Som de flesta drömmare vet är det få visioner som tillsist blir till verklighet och länge var den indiska kokboken inte något annat än en fantasibild i Priyas huvud. Men, så blev hon och Jönköpingsbördiga fotografen tillika forna kollegan Camilla Bäckström bjudna på bröllop i Indien. -När vi blev bjudna på bröllopet fanns det ingen återvändo, säger Camilla som packade med sig kameran och for till det färgstarka landet. -Då tog jag bilderna i boken som är från Mumbai, resten av bilderna har jag tagit under två ytterligare resor. Jag ville verkligen förmedla känslan av Indien och lära känna kulturen där. <#bild1#> Mer än bara mat Jelibi heter kokboken som är mycket mer än bara uppradade recept. Inspirationsbilderna är många, vackra och färgstarka. Så levande att man ibland nästan kan känna doften av kryddor och höra det indiska folksorlet. Recepten varvas dessutom med reseberättelser som upplevts av Camilla men omarbetats av copy writern Erik Alexandersson. -De flesta recept kommer från Priyas familj men några av dem är hennes samlade favoriter, berättar Camilla. -Jag äter fortfarande lika mycket Indisk mat, säger Priya. -Ibland går det en vecka utan men då blir jag verkligen sugen. Min favorit är blackeyebönor. Camilla och Priya har lagat alla maträtter i boken, och Camilla har fotograferat uppläggningarna. -Men jag är egentligen inte så intresserad av matlagning, säger Camilla. -Jag bryr mig mer om allting runtomkring som stämningen, dukningen och mötena kring bordet. Det blir ett sätt att umgås. <#bild2#> På bilderna är maten, som oftast består av olika kryddiga röror med ris, upplagda på färgstarka keramikfat som handdrejats av Camillas syster. -Indisk mat ser inte alltid så god ut om man inte använder massor av färgstarka örter och grönsaker och lägger upp den på vackra fat, påpekar Camilla. -Men smakerna är fantastiska. För några veckor sedan lanserades Jelibi på Designtorget i Stockholm. Göteborg, Malmö och Uppsala och kommer inom kort även att säljas i bokhandeln i Jönköping och på Café Nyfiket i tändsticksområdet där man även kommer att servera mat lagad utifrån recept i boken. Priya och Camilla har redan fått fina recensioner i veckopressen och kan helt enkelt konstatera att en lång resa är till ända. -Vi har gett ut den privat så det har varit en satsning både av eget kapital och tid, säger Camilla och tillägger att projektet verkligen innehållit både med- och motgångar. -Men även det tuffa i projektet har varit lärorikt. Det känns väldigt bra att ha gjort en bok. -Det känns overkligt att läsa om oss i tidningar, avslutar Priya.