Annons
Vidare till jnytt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Köpte för miljoner utan upphandling

Jönköping Energi uppger på tisdagen att de köpt konsulttjänster för 16 miljoner kronor utan upphandling.

Jönköping Energi valde på tisdagen att själva gå ut med ett pressmeddelande, med anledning av den senaste tidens uppmärksamhet kring nyttjande av konsulttjänster i Eksjö.

Nyheten om att Eksjö Bostäder köpt konsulttjänster för 6,7 miljoner kronor utan upphandling slutade med att vd:n och fyra styrelseledamöter fick avgå.

Det kommunala bolaget Jönköping Energi uppger nu att de använt samma konsultföretag, men för andra tjänster.

– Vi inledde samarbetet kring vår biogasverksamhet 2014 utan upphandling, och med facit i hand borde vi påbörjat vår upphandling tidigare eftersom uppdraget med tiden blev mer omfattande än vi kunde förutse, säger Fridolf Eskilsson, vd Jönköping Energi, i pressmeddelandet.

Under 2015 påbörjades upphandling av ramavtal för konsulttjänster. Från 1 januari 2016 har uppdragen för biogasbolaget hanterats inom ramavtalet. Samarbetet upphörde 2018 i samband med försäljning av verksamheten.

– Upphandlingen av ramavtal startade för sent och där gjorde vi fel, säger Fridolf Eskilsson.

Mellan 2014 och 2018 har konsultföretaget fakturerat biogasbolaget cirka 26 miljoner kronor, varav 10 miljoner är inom upphandlat ramavtal, för utförda uppdrag som kan delas in i fyra olika områden: genomlysning av struktur och verksamhet, bemanning av flera roller inom biogasbolaget, genomförande av förändringar, och ta fram underlag för kommande investeringar för att utveckla biogasproduktionen.

– Konsultföretagets arbete bidrog till att bolagets resultat förbättrades med drygt 10 miljoner kronor årligen till ett plusresultat, säger Fridolf Eskilsson.

”Flertal brister i vårt arbete”

Jönköping Energi menar att konsulttjänster är en viktig del av deras arbete för att bland annat få framdrift i vissa utvecklingsprojekt eller för att säkra upp med resurser vid arbetstoppar.

– Vi kan konstatera att vi har flertal brister i vårt arbete med upphandlingar av konsulter. Detta område kräver förbättring. Under 2019 har vi startat och avslutat flertalet upphandlingar bland annat bemanning och konsulter. Vi har kommit en bra bit på vägen men vi är inte felfria när det kommer till upphandling, säger Fridolf Eskilsson.