Tio prenumererade lokaltidningar, tolv nyhetssajter och sju gratistidningar i Småland och Västergötland byter därmed ägare. Norska Amedia, som redan driver ett 70-tal norska lokaltidningar och äger 20 procent av den svenska lokaltidningskoncernen Mittmedia, blir största ägare av Hall Media.

I mediebranschen anses Amedia vara ett av de mediehus som lyckats hantera digitaliseringen allra bäst genom att utveckla lokaljournalistiken – och finansiera den framgångsrikt.

– Vi tror på kombinationen av lokal närvaro och samarbeten mellan redaktionerna. Journalistiken är lokal men genom samarbeten skapar vi teknologi och insikter som ger de lokala titlarna ekonomiska förutsättningar att stärkas. Det är så vi har skapat kraft i den digitala tillväxten i Norge. Nu stärks den processen genom nya samarbeten med svenska redaktioner på Mittmedias 28 tidningar och Hall Medias titlar, säger Are Stokstad, vd på Amedia och blivande styrelseordförande i Hall Media.

I familjen över hundra år

I över hundra år har familjen Hamrin drivit Jönköpings-Posten och det som med tiden blivit Hall Media. Flera av de lokala titlarna tillhör Sveriges mest framgångsrika lokaltidningar genom tiderna. I många år blomstrade medieverksamheten. På senare tid har mediebranschen dock stött på allt större utmaningar i takt med den allt snabbare digitaliseringen. Utvecklingen har heller inte skonat Hall Media som är en av landets mindre mediekoncerner. Tufft med lönsamheten och neddragningar av personal har varit återkommande nyheter, precis som på andra håll i Mediesverige. Bara under 2019 skedde en rad uppköp av koncerner och fristående tidningstitlar runtom i landet.

Lovisa Hamrin, styrelseordförande i Carl-Olof och Jenz Hamrins stiftelse, som äger Hall Media, har praktiskt taget vuxit upp i JP:s och Hall Medias lokaler på Skolgatan 24 i Jönköping. Beslutet att sälja har smugit fram under de senaste åren, berättar hon.

Are Stokstad

Foto Janne Wrangberth

Måste med större sammanhang

¬ Vi har sett hur digitaliseringen drivit på en konsolidering. Det har blivit nödvändigt att ingå i ett större sammanhang för att kunna bedriva en egen och oberoende lokaljournalistik. Vi kom in sent i den digitala världen men har snabbt blivit duktiga. Hall Media i kombination med det Amedia kan och står för tror jag blir riktigt bra.

Kommer du att sakna medieverksamheten som varit en så pass stor del av ditt liv?

– Det är klart… Man var inte gammal när man började ta sina första kundsamtal. Det har varit med mig hela livet. Så mycket passion, viljor och känslor. Jag är otroligt stolt över att ha varit en del av tidningarna tillsammans med alla medarbetare som genom åren kämpat, gjort skillnad och bidragit till ett klokare samhälle.

Norska Amedia, som köpt upp allt fler tidningstitlar genom åren, har inte heller varit förskonade från de neddragningar som drabbat de svenska tidningarna. Men efter tuffa år i början av 10-talet gav nydanande metodiskt analysarbete av det journalistiska innehållet norrmännen allt större framgångar. Antalet prenumeranter har ökat och på senare tid även antalet journalister. Det gläder Are Stokstad som själv gått från reporter och nyhetschef via utgivare till koncern-vd för Amedia. Han menar att de norska erfarenheterna nu ska hjälpa de svenska tidningarna att säkra framtidens lokaljournalistik.

Inga stora förändringar för läsaren

– Vi har en stark tro på journalistiken. Det negativa mönstret kan definitivt brytas. I Norge har vi även startat nya titlar till exempel i Trondheim. Jag tror att det kan bli spännande för Hall Media att ta del av utveckling och kunskap i ett större sällskap av tidningar. Det i sin tur kan ge ännu bättre tjänster och journalistik till Hall Media-tidningarnas alla läsare.

Enligt Are Stokstad ska nya ägare för de småländska och västgötska tidningstitlarna inte innebära några stora omvälvningar för prenumeranterna. I stället handlar det om att vara med och skapa en fortsättning på det som tidningarna gjort för generationer av lokala invånare.

- Fortsätta att vara en viktig aktör i varje by och stad. Att vi med kvalitetsjournalistik kan vara en arena för information men också en plats dit man går för att utbyta idéer och tankar. För det krävs att vi fortsätter utveckla vår förmåga att engagera läsarna så att de vill betala för innehållet – det gör vi framförallt med en stark digital journalistik.

Du lyfter fram de lokala titlarnas betydelse för lokalsamhället. Hall Media har beslutat och berättat för läsarna att flera av de lokala papperstidningarna kommer att slås ihop, till större regionala tidningar. Blir det ändring på det nu?

– Det vill vi sätta oss in i ordentligt. Därför vill vi pausa sammanslagningarna för att hinna snacka med ledningen och se hur det är tänkt. Erfarenheten i Norge är att det är mycket lyckosamt att investera i den lokala journalistiken och i de lokala titlarna. Jag säger inte att det inte kan bli sammanslagningar men vi behöver höra mer innan vi kan säga något bestämt.

Prövas av konkurrensverket

Amedia förvärvar 49 procent av aktierna i Hall Media och 51 procent förvärvas av Mittmedia som till 20 procent ägs just av Amedia. Köpeskillingen har parterna valt att hålla hemlig. Innan affären kan betraktas som helt klar kommer Konkurrensverket att utreda om det finns hinder för affären. Det beräknas ta cirka fem veckor. Amedias Are Stokstad tror ändå att de nya kollegorna ska kunna ta till vara på tiden fram till dess.

– Vi på Amedia och Mittmedia kan lära känna Hall Media och den lokala marknaden. Och Hall Media kan lära känna oss. Rätt och slätt börja jobba med ett långsiktigt perspektiv för att satsa på den lokala journalistiken.