Annons
Vidare till jnytt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oklart hur fort snabbtågen ska gå

Artikel 2 av 5
Nya höghastighetsjärnvägen
Visa alla artiklar

En höghastighetsbana för 320 kilometer i timman, eller för 250, det är frågan. Sverigeförhandlingen tycker fortsatt att den ska hålla för 320 kilometer i timmen, men regeringen har inte satt ner sin fot ännu.

Enligt TT håller Sverigeförhandlingen fast vid att staten ska låna pengar till en höghastighetsbana för tåg som kan köra 320 kilometer i timmen. Trafikverket ansåg i deras plan att det räcker med 250 kilometer i timmen. Regeringen vill inte sätta ner foten än, och efter årsskiftet väntas det bli samtal med oppositionen.

Det finns alltså två motstridiga underlag för regeringen att besluta kring.

- Sverigeförhandlingens presentation var ingen nyhet för oss här i Jönköping. Det går i linje med det som vi har jobbat för länge här i regionen och i Jönköpings län, säger Malin Wengholm (M), regionråd i Jönköpings län, till SVT Jönköping.

Thomas Eneroth, infrastrukturminister menar enligt SVT Jönköping att beslutet inte behöver gå genom riksdagen, då de anses ha sagt vad de tycker, något som förvånar Wengholm.

- Det här visste vi inte riktigt om sedan innan. Och då blir det en långsam utbyggnadstakt eftersom riksdagen tycker att banan ska bli av när ekonomin tillåter. Så jag hoppas på de blocköverskridande samtalen som Eneroth inbjöd till, säger det moderata regionrådet.

"Det hoppas jag moderaterna har med sig"

Moderaterna lokalt och nationellt har inte varit överens i frågan tidigare. Ulf Kristersson, partiledare, har varit emot en höghastighetsbana. SVT Jönköping rapporterar att Malin Wengholm i oktober fick igenom skrivningar om att bygga ny kapacitet under partiets arbetsstämma.

- Absolut, jag tar för givet att vi moderater står upp för de saker som vi beslutar på vår arbetsstämma. Så då har vi beslutat att det behövs mer spår, nya stambanor och vi har öppnat upp för alternativa finansieringsmetoder. Så det hoppas jag att moderaterna har med sig, säger Wengholm.

Läs mer: Snabbtåget: "Bygg så fort ni vill".