Syftet med den riktade satsningen var att uppmärksamma den tunga yrkestrafiken. Kontrollerna gällde i första hand kör- och vilotider, fordonens skick samt olaga cabotage. Cabotage är regler för utländska transportföretag som kör inhemska transporter.

"Det var kontroll av hastighet, yrkesförarnas körkort, nykterhet, yrkeskompetensbevis, fraktsedlar och andra färddokument. Dessutom kontroll av lastsäkring, däck och flygande besiktning där fordonets skick i övrigt sågs över, och vid misstanke om övervikt plockades vågen fram. Lägg därtill en kontroll av den data som de senaste 28 dagarna lagrats i fordonets färdskrivare", skriver polisen på sin webbplats.

Stanna i nio timmar

Trafikpolisen i Jönköpings och Östergötlands län arbetade bland annat med kontroller längs E4 och riksväg 32. Totalt kontrollerades 64 fordon i Jönköpings län, och det handlade både om svenskregistrerade fordon och sådana från övriga EU-länder.

Bland det som sticker ut märks att en yrkesförare hade monterat en magnet på växellådan för att kunna köra utan att vila. Föraren, som erkände brottet, anmäldes och kommer troligtvis att dömas till dagsböter. Föraren tvingades även att stanna på platsen i nio timmar för vila.

Ingen blåste positivt"

"Under veckan skrevs ett antal böter på plats till yrkesförare. Det rörde trafikbrott hastighetsöverträdelser samt brott mot kör- och vilotider. Dessutom upptäcktes och rapporterades en rad brister på de tunga fordonen, till exempel ett trasigt bälte, dåliga däck, överlast och dåligt förankrad last samt spruckna bromsskivor. I några fall handlade det om böter till föraren, i andra fall fick åkeriet sanktionsavgifter", skriver polisen vidare.

Enligt polisen blåste ingen av de kontrollerade yrkesförarna positivt i nykterhetstestet.