För drygt ett år sedan startade PerBrahe-eleverna Hugo Kroon och Ibrahim Firas ett eget klädmärke. På kort tid har duon lyckats etablera sitt märke och fått flera större Instagram-konton att sprida deras produkter. Tack vare Samuel Högberg, grundare av Blank the hub, får de nu även visa upp sina produkter i en fysisk butik.

– Vi har redan sålt flera plagg och folk verkar väldigt positiva. Det känns fantastiskt, säger Ibrahim Firas när Jnytt tittar förbi på fredagskvällen.

Det var han som kom på idén att starta ett klädmärke.

– Jag har alltid tyckt att det är väldigt kul med mode. Jag tänkte att om andra kan starta ett klädmärke så kan väl jag också göra det. Jag designade en tröja i Photoshop och började sälja den på Instagram. Och i dag är vi här, säger han och ser sig omkring i butiken.

– Det är jätteroligt att vi har kommit så långt och att vi får den här möjligheten, fyller Hugo Kroon i.

Win-win situation

Samuel Högberg ser samarbetet som en stor vinst för båda parterna.

– Vi är nyöppnad butik och genom det här eventet får vi hit lite nytt folk. Killarna får i sin tur möjlighet att sälja sina kläder i en fysisk butik under en period, säger han.

För drygt en månad sedan öppnade livsstilsbutiken Blank the hub på Smedjegatan i Jönköping.

Foto Alexandra Locking

Ordet ”Obscure” var designen på killarnas allra första tröja. De tyckte så pass mycket om ordet att det senare fick bli namnet på deras klädmärke.

– Jag tycker att det är ett riktigt coolt ord, säger Hugo Kroon.

Stora planer

Killarna har hittills tagit fram 18 olika designer och fler är på väg. De beskriver stilen som streetwear och säger att de främst vänder sig till folk i sin egen ålder.

Och vännerna drömmer stort.

– I framtiden vill vi nå ut till en större publik både i Sverige och utomlands, säger Ibrahim Firas och får medhåll från sin kumpan.